کافه سوژه

فرهنگی ، اجتماعی

کافه سوژه

فرهنگی ، اجتماعی

http://multimedia.mehrnews.com/Original/1392/02/24/IMG12405752.jpg

  • در گفتگو با روزنامه دریا
  • برچسب سفید حمایت یا برچسب سیاه بی اعتمادی ؟
    اکران عمومی یک فیلم کوتاه در بندرعباس؛
    حرف‌های کارگردان فیلم کوتاه "گفتگوی منتشر نشده ژاله" در خصوص تولید تا اکران اثرش
    نیک نهاد: فیلم گفتگوی منتشر نشده ژاله زمستان سال 90 تصمیم به ساخت آن گرفته شد. با گروه دور هم جمع شدیم و طرح مطرح شد، قرار شد ابتدا روی فیلمنامه تکمیل شود. تصویربرداری فیلم تا بهار 91 به طول انجامید. فیلم به جشنواره اردیبهشت 91 راه پیدا کرد و پرمخاطب ترین فیلم شناخته شد. همچنین دو جایزه یکی به عنوان بهترین تصویربرداری و دیگری به عنوان بهترین فیلم بخش داستانی را از این جشنواره نصیب خود کرد. این فیلم از این جهت برای ما بسیار اهمیت داشت که اثر پرمخاطبی شناخته شد و این یکی از اهداف ما محسوب می شد . فیلم در جشنواره "دوربین دات نت" تهران هم جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد همچنین این فیلم به جشنواره پروین اعتصامی و جشن تصویر سال نیز هم راه پیدا کرد.
    در این فیلم کوتاه بازیگرانی همچون : فریده عزیز سلطانی، رخشنده پاسلار، راشل قاسمی، منیژه آقایی، پگاه نجفی خواه، علیرضا ملامهدی  نقش آفرینی کردند و عوامل این فیلم: عبدالحسین رضوانی، تصویربردار: سامی حزنی، صدابردار: مهدی بهرامی، طراح صحنه: میلاد صدیقی، منشی صحنه: منیژه آقایی، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: امیرمسعود ابری، فیلمنامه: مرتضا نیک نهاد، دیالوگ نویسی : صدیقه طاهری ، تدوین و کارگردان: مرتضا نیک... بودند.
    در زمان ساخت فیلم دوم به نام "برف در بندر ِ عباس آقا" بودیم که گروه اصلی ما تشکیل شد و فعالیت ما در زمینه تولید فیلم کوتاه  جدی تر و هدف دیگر گروه شهرزاد، اکران عمومی فیلم می باشد که این اتفاق با اکران فیلم اول میسر شد.
    فیلم برای اخذ مجوز دوباره به تهران فرستاده شد چند ماهی طول کشید تا مراحل طی شود بعد از اعلام صدور مجوز، تصمیم گرفتیم بدون هیچ اتلاف وقتی تا قبل از خرداد ماه فیلم به اکران عموم در آید.تبلیغات و مقدمات کار شروع شد با این که این اتفاق به عنوان اکران عمومی فیلم کوتاه اولین بار بود که در استان هرمزگان رخ می داد نهادهای فرهنگی مربوطه همکاری لازم را با ما نداشتند این موضوع باعث نشد که ما مایوس شویم و دست از ادامه کار برداریم.

    تمام هزینه ها با منابع گروه تامین شد!
     در تاریخ  ۲۶ و ۲۷ اردی بهشت اکران انجام شد و از استقبال خوبی برخوردار بود  . بسیار خوشحالیم که سینمای کوتاه هرمزگان توسط مدیران فرهنگی جدی تر گرفته شد .

  • اما مشکلات و معضلات در راه اکران عمومی فیلم
    در این جا از دو گروه تشکر می کنم . یک از همه نهادهای فرهنگی که هیچ گونه همکاری با گروه  نداشتند واین امر باعث شد انگیزه و روحیه بیشتر شود و تلاش خود را مضاعف کنیم تا حتما کار به سرانجام برسد و گروه دوم حامیان فیلم .
    در خصوص انجمن سینمای جوان و حمایت این انجمن :انجمن سینمای جوان بندرعباس وضعیت خوبی برخوردار نیست حدود 4 ماه است که اخباری مبنی بر استعفای رییس انجمن به گوش می رسد ، بنابراین باعث می شود ناخودآگاه توقعی از انجمن نداشته باشیم . البته ابن نکته راهم یادآور شوم انتقاد من به دوستان در سینمای انجمن جوان از سر دلسوزی است . این انجمن می تواند برای فیلم سازان کمک باشد . همچنین امیدوار بودم در بحث اکران عمومی فیلم انجمن و سازمان ها همکاری بیشتری داشته باشند تا مخاطبان عمومی برای تماشای فیلم حضور پرشوری داشته باشند چون قشر هنرمندان به هر حال برای دیدن کار می آیند.
    از عدم همکاری سازمان ها و ارگان های مربوطه این نتیجه را می توان گرفت که انگار اعتمادی به هنرمند وجود ندارد آن هم برای فیلمی که مجوز دارد .
    به هر حال طی این زمان برای اکران فیلم مشکلات بسیاری گریبان گیر گروه بود از جمله اجاره ی کردن سالن که یکی از بزرگترین مشکلات بود باید سالنی انتخاب می شد که مخاطب راضی نگه داشته می شد ولی شرایط و هزینه سالن برای ما خیلی سخت بود.
    چون ما یک گروه غیر دولتی هستیم توقع داشتیم با ما جور دیگری برخورد شود حتی با تخفیف ویژه ای که سالن دار قایل شد باز هم برای ما سنگین بود چون تبلیغات از خیلی قبل شروع شده بود مجبور بودیم که به هر حال مشکل را حل کنیم.
    بحث تبلیغات ،بنر پوستر و بلیط و ... از مواردی بود که بسیار هزینه بردار بود که می شد به راحتی حل شود ولی نشد حتی بعضی از نهادها نخواستند که اسم آن ها به عنوان همکاری کننده در زیر تبلیغات ما باشد.
    به هر حال من از تمام کسانی که با ما همکاری داشتند تشکر می کنم .
    فیلم «برف در بندر ِعباس آقا» فیلم برداری  وتدوین آن به اتمام رسیده و برای جشنواره اردیبهشت ارسال شده است .
    بعد از تدوین این اثر، برای کار جدید در حال نوشتن فیلم نامه هستیم که اگر شرایط محیا باشد زمستان کلید می خورد.
  • http://www.daryanews.ir/upload/1_8889pdf_3.pdf

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد