کافه سوژه

فرهنگی ، اجتماعی

کافه سوژه

فرهنگی ، اجتماعی

اکران عمومی "گفت‌وگوی منتشر نشده ژاله"

http://s4.picofile.com/file/7771210963/922782_618014784892715_2132287739_n.jpg

http://s4.picofile.com/file/7771212040/971838_618562921504568_1401276010_n.jpg

http://s4.picofile.com/file/7771213545/947297_618561791504681_1512758369_n.jpg


  • با حضور هنرمندان و بینندگان اثر صورت گرفت
    برگزاری نشست نقد و بررسی «گفت‌وگوی منتشر نشده ژاله»
  • نشست نقد و بررسی فیلم کوتاه «گفت‌وگوی منتشر نشده ژاله» با حضور هنرمندان و بینندگان این اثر برگزار شد.


  • به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، فیلم کوتاه "گفت‌وگوی منتشر نشده ژاله" کاری از گروه سینما شهرزاد به کارگردانی مرتضی نیک‌نهاد طی چهار سانس و در دو شب در سینمای کانون پرورش فکری کودک و نوجوان بندرعباس برای نخستین بار به نمایش عموم درآمد.

    نشست نقد و بررسی این فیلم کوتاه که در هفتمین جشنواره اردی‌بهشت موفق به کسب تندیس بهترین تصویربرداری، لوح تقدیر بهترین فیلم داستانی و جایزه بهترین فیلم دوربین دات نت شده است، با حضور حمزه‌ سلیم‌پور (منتقد)، ابراهیم پشتکوهی (کارگردان و منتقد)، هومن محمد کرمی (روزنامه‌نگار)، مرتضی نیک‌نهاد (کارگردان اثر مذکور)، عبدالحسین رضوانی (مدیر تصویربرداری این اثر) و همچنین پگاه نجفی‌خواه یکی از بازیگران تئاتر هرمزگانی و دارنده نقش در این اثر و همچنین تعدادی از هنرمندان ساکن بندرعباس و تماشاچیان این فیلم برگزار شد.

    ابراهیم پشتکوهی در همین راستا با بیان اینکه حرکت گروه سینما شهرزاد سبب هویت‌بخشی به فیلم کوتاه در بندرعباس شده است، گفت: روند موجود که زمینه اکران عمومی فیلم کوتاه را رقم زده است، سبب خارج شدن فیلم کوتاه در این شهر از قالب جشنواره‌ای محض به سمت نمایش عموم می‌شود.

    این هنرمند هرمزگانی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه جایگاه گفت‌وگوی منتشر نشده ژاله را در مسیر فیلم کوتاه پس از فعالیت‌های دهه 50 حسن بنی‌هاشمی (فیلمساز) هرمزگانی چگونه می‌بیند، اظهار داشت: می‌توان از دو جنبه ساختاری و فرمالیستی این فیلم را مورد نقد قرار داد و پیرامون آن حرف زد.

    وی با بیان اینکه پدیده «حذف یکدیگر برای مطرح کردن خود»، در هرمزگان و بندرعباس نیز همانند سایر نقاط ایران در حوزه هنر دیده می‌شود، اضافه کرد: طی سال‌های گذشته سینما در هرمزگان، به گونه‌ای در قالب تولیدات مرتبط با صنایع دستی و میراث فرهنگی معرفی شده بود و به پیش می‌رفت.

    وی ادامه داد: ظهور نسل جدید در هرمزگان، سینما را در این استان فارغ از این دو موضوع به پیش برده و هدایت کرده است.

    به گفته پشتکوهی، فیلم گفت‌وگوی منتشر نشده ژاله به سینمای درام و بلند تمایل دارد و ما را به موضوع و سینمای بلند غیر متعارف در استان سوق می‌دهد.

    وی افزود: موضوع و مسئله در فیلم ژاله بر محور انسان و فرد استوار است.

    پشتکوهی یادآور شد: فیلم مذکور از قاب‌بندی خوبی برخوردار است و عدم وجود نماهای متحرک و حرکت دوربین در این فیلم به نوعی می‌تواند از موارد مورد نقد آن باشد.

    وی با بیان اینکه دیالوگ‌های فیلم تلاش بر شاعرانه بودن دارد، افزود: برخی از جاها دیالوگ‌ها از فیلم بیرون زده است و این امر نیز از دیگر موارد قابل نقد است.

    به گفته این هنرمند هرمزگانی، نیازی نبود در این فیلم از موسیقی بید مجنون استفاده شود تا به نوعی استقلال آن را زیر سئوال برود.

    حمزه سلیم‌پور نیز که در این نشست با عنوان منتقد صحبت می‌کرد، در این راستا گفت: مشکل هرمزگان در سینمای داستانی، به نبود فیلم‌نامه نویس برمی‌گردد و نمی‌توان با تولید یک فیلم داستانی در مورد آینده این نوع سینما در هرمزگان نظر داد و قضاوت کرد.

    وی افزود: در فیلم گفت‌وگوی منتشر نشده ژاله با آدم‌های مضمونی طرف هستیم و آدمهای فیلم تک افتاده هستند.

    سلیم‌پور در ادامه سخنان خود بر خلاف پشتکوهی معتقد بود که حرکت نکردن دوربین به فیلم کمک کرده است.

    مرتضا نیک‌نهاد کارگردان این فیلم نیز با سخنانی پیرامون وضعیت کلی سینما در هرمزگان با بیان اینکه از بابت اینکه نهادهای فرهنگی و مربوطه با کمک نکردنشان به این پروژه سبب دو برابر شدن انگیزه‌اش شده‌اند، تشکر می‌کند، گفت: به اندازه وسعمان برای اکران این فیلم در سطح شهر و رسانه‌ها تبلیغ کردیم.

    به گفته این فعال هنری جوان هرمزگانی، شکل‌گیری گفت‌وگوی منتشر نشده ژاله از سال 90 با نوشتن فیلمنامه آن کلید خورده و در اواخر بهار همان سال امور ساخت آن آغاز شده است.

    وی افزود: اواخر بهار 91 کار ساخت و تولید این اثر به پایان رسید و به جشنواره اردی‌بهشت همان سال رسید.

    هومن محمد کرمی نیز که در این نشست با عنوان مجری و روزنامه‌نگار حضور یافته بود، در تداوم سخنان نیک‌نهاد پیرامون عدم حمایت از این پروژه، با بیان اینکه ویژگی آثار مستقل خودگردانی آن‌هاست، افزود: شاید اگر حمایت‌هایی در سطح وسیع از این اثر می‌شد، بخشی از اقبال عمومی خود را از دست می‌داد.

    عبدالحسن رضوانی عکاس مطرح هرمزگانی که مدیر تصویر‌برداری این اثر را به عهده داشته است نیز در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چگونه وارد عرصه فیلم‌سازی شده است، افزود: شرکت در امور فیلم‌سازی به کام من شیرین آمد و همین امر و مسئله‌ای دیگر را که نمی‌توانم بگویم سبب شده است از عکاسی به سمت این سمت نیز گرایش پیدا کنم.

    پگاه نجفی‌خواه بازیگر فیلم کوتاه داستانی گفت‌وگوی منتشر نشده ژاله نیز در ادامه گفت: در این فیلم توانسته بودم با شخصیت مورد نظر ارتباط برقرار کنم.