کافه سوژه

فرهنگی ، اجتماعی

کافه سوژه

فرهنگی ، اجتماعی

http://s3.picofile.com/file/7626473438/80476485_3580998.jpg

  • فجر زیرِ بارِ بدهی !
    نیک نهاد : برای مدیران استان پیگیری قاچاق گازوییل و تعطیلی پنجشنبه‌ها خیلی مهمتر از سینماست .
  • کوچکتر که بودیم شهر بندرعباس صاحب سه سینما بود. دو سینمایی که در آن فیلم می‌دیدیم و سینمایی سوخته که خاطراتش را پدرانمان نقل می‌کردند. به نظر می‌رسد بندرعباس در سال‌های نه چندان دور با داشتن همان دو سینمای فعال و سیستم‌های آنالوگ پخش فیلم در این حوزه فعالیت بیشتری را در مقایسه با امروز داشته، امروزه با وجود امکانات و سالن‌هایی با سیستم‌های پخش مناسب فعالیت‌ها در این حوزه بسیار کم رنگ و ناچیز است و علیرغم موجود بودن زیربناها و امکانات سخت افزاری مناسب، شاهد ورشکسته شدن سینماهای این شهر هستیم.

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج‌فارس، توجه نکردن مسئولان امر به این موضوع، خود به تنهایی یکی از هزاران دلیل عدم رونق این اینگونه فعالیت‌ها بوده است.

    از هزاران اخباری که در سایت‌ها و خبرگزاری‌های هرمزگان منتشر می‌شود، تنها تعدادی کمی از آنها به حوزه‌ی فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی مربوط است. خبرهایی بیشتر اقتصادی که حاکی از رویکرد و نگاه مسئولان حال حاضر استان را دارد. این بی‌توجهی به فرهنگ بدون‌ شک تبعات جبران ناپذیری را در آینده‌ای نه‌چندان دور برای هرمزگان در پیش خواهد داشت.

    بی‌گمان جشنواره فجر یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور محسوب می‌شود. رخدادی که بیشترین سود آن برای مرکزنشینان بوده است. اما می‌توان زمینه‌ای را فراهم نمود که مردم در شهرهای دیگر نیز از این موضوع بی‌بهره نباشند.

    یکی از بخشهای مهم و تاثیرگزار جشنواره فجر، بخش فیلم آن است که طی برگزاری 10 روزه‌ی آن، مخاطبان می‌توانند اکثر فیلم‌های خوبی را که در طول سال در کشور اکران شده را به تماشا بنشینند.

    بر اساس اخبار ارایه شده، 10 استان در سال جاری میزبان این دوره از جشنواره فیلم فجر هستند اما نام هرمزگان در بین نامزدهای این جشنواره دیده نمی‌شود.

    دبیرخانه برگزاری جشنواره با بررسی امکانات سخت‌افزاری، در صورت فراهم بودن زیرساخت‌های مناسب برای برگزاری جشنواره در استان‌های متقاضی میزبانی موافقت می‌کند. اما به راستی چه چیز مانع از میزبانی هرمزگان بوده؟

    آیا عدم وجود امکانات زیرساختی مناسب مانع از میزبانی این استان و محروم ماندن علاقه‌مندان و دوستداران این اتفاق بوده است؟

    هرمزگان در سالیان پیش دو بار میزبانی این جشنواره را داشته و قطعا امکانات سخت‌افزاری نسبت به سالیان گذشته وضع مطلوب‌تری را داراست. پس این مورد نمی‌تواند مانع میزبانی هرمزگان بوده باشد.

    در این گزارش به موانعی و مشکلاتی که سد راه میزبانی هرمزگان در این دوره از جشنواره‌ی فجر بوده، می‌پردازیم.

    به نظر می‌رسد که مشکل به چند سال پیش باز می‌گردد، در سال 87 تفاهم نامه‌ای مابین سازمان سینمایی فجر و استانداری هرمزگان منعقد شد که به موجب آن امکان پخش فیلم‌های جشنواره فجر به شکل همزمان در بندرعباس فراهم آمد. بی‌شک برگزاری این جشنواره هزینه‌هایی از قبیل حق پخش فیلم‌ها و غیره را در بر داشت که بخش عمده‌ای از آن توسط بلیط فروشی تامین می‌شد.

    این اتفاق خوب فرهنگی در هرمزگان با استقبال اهالی فرهنگ و هنر و مردم بندرعباس روبرو شد اما  مشکل از آنجا شروع شد که بعد از اتمام جشنواره، استاندار وقت(آقای صاحب‌محمدی)، به تعهدات خویش عمل نکرد و از پرداخت هزینه‌ی 120 میلیون تومانی جشنواره سر باز زد تا بدهی هرمزگان به دبیرخانه جشنواره تا امروز به عنوان مانعی در پیش روی برگزاری مجدد این جشنواره باشد.

    بارها از سوی مسئولان وقت اداره کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان برای پرداخت این بدهی پیگیری‌هایی انجام شد که نتیجه‌ای را دربر نداشت و با رفتن جناب استاندار و سپردن کرسی مدیریت به استاندار بعدی، این بدهی‌ها یکی از هزاران میراثی بود که بر جای ماند تا کماکان گریبان‌گیر فرهنگ و هنر هرمزگان و مانعی برای برگزاری جشنواره باشد.

    اغلب مدیران اجرایی نیز به فکر طرح‌ها و برنامه‌های تعریف شده خود بوده و اصراری برای جبران خساراتی که از مدیر یا مدیران قبل برجا مانده ندارند. نداشتن برنامه‌ی مدیریتی زمان‌بندی شده تاکنون زیان‌های بسیاری را به این استان وارد کرده است. و چه بسا طرح‌های کلانی که با تعویض مدیری نیمه‌کاره رها شده یا به شکل دیگری تغییر یافته که بی‌شک ضررهای کلانی را نیز به دنبال داشته است.

    در اوایل دی‌ماه جمعی از هنرمندان هرمزگانی طی نامه‌ای به استاندار خواستار پرداخت این بدهی‌ها و پخش همزمان فیلم‌های جشنواره  فجر در بندرعباس شدند. اما تاکنون پاسخی رسمی از سوی استانداری به این نامه داده نشده است.

     

    به گزارش ایسنا، متن این نامه که در روزهای قبل نیز دراین رسانه منعکس شده، به شرح زیر است:

    جناب آقای عزیزی استاندار محترم هرمزگان

    به استحضار می‌رسانیم سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تهران در آستانه‌ی برگزاری قرار دارد، با توجه به امکان نمایش همزمان آثار این رویداد فرهنگی در مراکز استان‌ها و سابقه‌ی بندرعباس در برگزاری دو دوره از این جشنواره، پیشنهاد می‌کنیم شرایط برگزاری مجدد این جشنواره برای اهالی هنر و شهروندان بندرعباس فراهم گردد.

    ناصر منتظری(آهنگساز و نوازنده)، احمد کارگران(نقاش)، حسن بردال(عکاس و گرافیست)، احسان رضایی(فیلمساز)، روح ا... بلوچی(عکاس)، بنیامین جوادی(شاعر)، محمد سایبانی(بازیگر) عبدالحسین رضوانی(عکاس و تصویربردار) سامی حزنی(عکاس و تصویربردار)، ابراهیم پشتکوهی(نویسنده و کارگردان تئاتر)، رخشنده پاسلار(شاعر و بازیگر)، مجید جمشیدی(عکاس)، حسن اکبرنژاد(فعال در حوزه سینما)، مهرداد امیرزاده (فیلمساز)، معصومه ذاکری(نقاش)، محی‌الدین خطیب(فعال حوزه سینما)، محمدرضا مسندانی(عکاس)، ایمان رضایی(فیلمساز و موزیسین)، رضا غریب‌زاده دریایی(بازیگر و کارگردان تئاتر)، جهانگیر سایانی(شاعر و نویسنده)، حمزه سلیم‌پور(عکاس و فعال حوزه سینما)، مسعود میرزایی(فیلمساز و تصویربردار)، امین سالاری(کارگردان تئاتر)، بهروز عباسی دشتی(بازیگر)، مرتضا نیک‌نهاد(فیلمساز).

     

    ناگفته نماند، در سال گذشته نیز نامه‌ی مشابهی به امضاء 400 نفر از مردم و هنرمندان هرمزگانی به دفتر استاندار ارسال شد که علیرغم ثبت این نامه و بازتاب آن در خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری، پس از شروع جشنواره روابط عمومی استانداری اعلام کرد که تازه این نامه را دریافت کرده و پیگیری‌های انجام شده را بی‌ثمر گذاشت.

     

    برای مدیران استان قاچاق گازوییل و تعطیلی پنجشنبه‌ها خیلی مهمتر از سینماست. در حالی که مشکل قاچاق و ناهنجاری‌های اجتماعی را عدم فرهنگسازی می‌دانند، که از این مسئله غافل شده‌اند.

     

    یک فیلمساز:

    فجر بواسطه شهرتش می‌تواند مردم را با سالن‌ها آشتی دهد

    مرتضی نیک‌نهاد فیلمساز و نویسنده‌ این نامه درخصوص تاثیر جشنواره فجر به خبرنگار ایسنا گفت: برای جامعه‌ای که مدعی تمدن است، فیلم دیدن جزو بدیعیات محسوب می‌شود، در واقع این وظیفه سیاست گذاران است که خوراک فرهنگی مردم را فراهم کنند.

    وی می‌گوید: اما بنظر می‌رسد که ما از این حیث بسیار عقب مانده‌ایم، فجر بواسطه شهرتش می‌تواند مردم را با سالن‌ها آشتی دهد، هرچند نقد بر خود مردم هم وارد است اما مقصر اصلی به حساب نمی‌آیند. فیلم دیدن به سواد فرهنگی و اجتماعی مردم کمک می‌کند، آنهم در زمانه‌ای که سینما در دنیای مدرن یک رسانه پرنفوذ به حساب می‌آید.

    نیک نهاد در ادامه درخصوص پیگیری مردم و هنرمندان افزود: مردم هرمزگان، مردمی مطالبه‌گر نبوده و نیستند، از جانب هنرمندان هم تنبلی احساس می‌شود، اما سیاست‌گذاران باید بدانند که بدلیل مدیریتشان بر سرمایه و سخت افزار بسترسازی وظیفه آنها است.

    این فیلمساز اضافه کرد: متاسفانه وقتی نگاه فرهنگی در میان مدیران وجود نداشته باشد وضعیت از این بهتر نمی‌شود.

    فیلمساز جوان هرمزگانی به سابقه‌ی نوشتن این قبیل نامه‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: سال قبل جامعه هنری و مردم بندرعباس طی نامه‌ای خواهان برگزاری همزمان جشنواره فجر در بندرعباس شدند، این نامه با امضای بیش از 400 نفر تنظیم و به دفتر استاندار تحویل داده شد، همچنین به شکل  همزمان در رسانه‌ها هم انتشار یافت، اما پس از گذشت یک هفته از شروع رسمی جشنواره، روابط عمومی استانداری اعلام کرد ما تازه نامه را دریافت کردیم!.

    وی با بیان اینکه این حرف تنها افسوس‌ها را بیشتر کرد، گفت: امسال نیز به مانند سال قبل نامه‌ای از جانب تعدادی از هنرمندان فعال هرمزگان تنظیم شد و همان مطالبه برای دومین سال پیاپی مطرح شد، نامه به دفتر استاندار تحویل اما هنوز پاسخی رسمی به آن داده نشده است و روابط عمومی استانداری...

    نیک نهاد اظهار کرد: در حال حاضر استاندار هم مشاور هنری دارد و هم مشاور فرهنگی، با وجود این دو مشاور شاید لزومی برای نامه‌نگاری احساس نمی‌شد، مطمئنا این مشاوران وظیفه‌ای بیش از نشستن در کنار استاندار دارند.

    این فیلمساز هرمزگانی تصریح کرد: وظیفه مشاور رصد کردن رویدادهای فرهنگی، پیگیری و مشاوره است، بی‌شک آنها از رویداد مهمی مثل جشنواره فجر با خبرند.

     

    چندی پیش استاندار هرمزگان دو چهره‌ی شناخته شده‌ی فرهنگی و هنری را به عنوان مشاوران فرهنگی و هنری استاندار منصوب کرد.

    این انتصاب‌ها در ظاهر حرکتی مثبت در پیشبرد فرهنگ و هنر محسوب می‌شود اما تاکنون این مشاوران به عنوان بازوهای فرهنگی و هنری استاندار چه عملکردی را داشته‌اند؟

    گاهی مشاوران به وظیفه‌ی خود عمل می‌کنند اما نتیجه‌ای نمی‌گیرند، و در برخی از موارد هم ادارات مرتبط کم لطفی‌هایی در این خصوص دارند که با این کار خود نه تنها مشاوران فرهنگی و هنری بلکه استاندار را به عنوان عالی‌ترین مقام دولتی زیر سوال می‌برند. اما در این میان نباید از نقش روابط عمومی استانداری غافل شد.

     

    برای اکران فیلم‌های فجر، اداره ارشاد تا کنون گزارشی به استاندار نداده است!

    رئیس انجمن موسیقی و مشاور هنری استاندار طی گفتگویی به خبرنگار ایسنا گفت: عزیزی اولین استانداری است که دارای مشاوران فرهنگی و هنری بوده و این نشان از دید مثبت و فرهنگی این استاندار دارد.

    کیانوش جهانبخش درخصوص پیگیری مطالبه‌ی هنرمندان برای برگزاری همزمان جشنواره فجر در هرمزگان اظهار کرد: استاندار بعد از خواندن نامه نظری مثبت با برگزاری همزمان جشنواره در هرمزگان داشته و از سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته که گزارشی را از ادوار گذشته جشنواره ارائه کند تا اعتبارات لازم برای این کار پیش‌بینی شود، اما پیشدار هنوز گزارشی را در این خصوص به استاندار نداده!

    جهانبخش در پایان در خصوص عدم پاسخ رسمی روابط عمومی استانداری به این نامه بیان کرد: این مورد را پیگیری خواهم کرد و به امید خدا به نتایج مثبتی می‌رسیم.

     

    توپ‌ها از زمینی به زمین دیگر شوت می‌شوند

    در حالی که شمارش معکوس برای معرفی مدیر جدید در اداره‌ی اشاد شروع شده، اما کماکان انوشیروان پیشدار سرپرستی این اداره را بر عهده دارد. او که معاون فرهنگی دو مدیر قبلی در ارشاد هرمزگان نیز بوده با رفتن مریدی‌زاده چند ماهی می‌شود که سرپرستی دستگاه فرهنگ و هنر هرمزگان را بر عهده دارد.

    آنچه از ظاهر قضیه بر می‌آید، در این مورد اداره‌ی ارشاد در دادن به موقع گزارش کوتاهی کرده و همین موضوع باعث حرف و حدیث‌هایی شده است.

    ولی از سویی دیگر چرا این موضوع به شکلی شفاف و کاملا رسمی از روابط عمومی استانداری اعلام نشده و ما شاهد شوت کردن توپ از زمین استانداری به ارشاد و بلعکس هستیم.

     

    پیگیری ماجرای جشنواره فجر از سرپرست ارشاد هرمزگان

    در خصوص این موضوع روز جمعه 29 دیماه گفتگویی تلفنی با انوشیروان پیشدار سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

    انوشیروان پیشدار سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی تلفنی به خبرنگار ایسنا گفت: تفاهم‌نامه‌ای برای پخش همزمان فیلم‌های فجر در سالیان پیش امضا شد اما استانداری به تعهداتش عمل نکرده و بدهی 120 میلیون تومانی که از گذشته باقیمانده، مانعی در مقابل پخش همزمان فیلم‌های این جشنواره شده است. ما نیز بارها برای پرداخت این بدهی با استانداری نامه‌نگاری کردیم اما پیگیری‌های ما تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

    پیشدار در رابطه با گزارش روند برگزاری سالیان پیش جشنواره در بندرعباس افزود:استاندار در این مورد چیزی از ما نخواسته، تنها چند روز پیش مشاور هنری استاندار این گزارش را خواست که گزارش به انضمام تفاهم‌نامه‌ای که سالها قبل امضا شده بود را در اختیارش قرار دادیم.

    به گزارش ایسنا، این درحالی است که مشاور هنری استاندار وصول درخواست گزارش دوره‌های قبل جشنواره فجر را انکار کرده بود.

    سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: برآورد ما از هزینه‌های برگزاری جشنواره در حال حاضر 150 میلیون است که مسلما باید این مبلغ نیز علاوه بر 120 میلیون بدهی گذشته به دبیرخانه جشنواره پرداخت شود.

    وی در پایان در خصوص امکانات سخت افزاری عنوان کرد: ما دارای امکانات سخت افزاری مناسبی هستیم و علاوه بر سالن‌هایی که می‌توان برای پخش فیلم‌ها در نظر گرفت، دارای دو سینما هستیم، پس از این لحاظ مشکلی برای برگزاری جشنواره در بندرعباس وجود ندارد.

     

    به گزارش ایسنا، برخی مدیران در ازای آنکه با مردم رو راست باشند، آسان از کنار موضوعات عبور می‌کنند

    مردم هرمزگان به عدم پاسخگویی برخی مدیرانشان عادت دارند و از طرفی مدیران هم به ازای آنکه با مردم رو راست باشند، به راحتی از کنار برخی از مسائل عبور می‌کنند، در مقابل برخلاف برخی دیگر از مردم ایران روحیه‌ی مطالبه‌گری در مردم هرمزگانی کمتر دیده شده است.

    این داستان تکراری همیشه اتفاق می‌افتد. امروز در حوزه‌ی فرهنگ، فردا در حوزه‌ی شهری و اقتصادی و یکی یکی نوبت به بقیه حوزه‌ها می‌رسد.

    فرهنگ و هنر در هرمزگان سالهاست که مظلوم واقع شده و یکی از هزاران گواه آن همین اتفاقیست که حل آن در ظاهر بسیار آسان می‌رسد اما پیچیدگی‌هایی را به دنبال داشته که تا جایی که پیگیری‌های انجام شده به نتیجه‌ی مطلوبی نرسیده است.

    اگر این موضوع شدنی نیست و هرمزگان و بندرعباس به عنوان قطب تجاری و اقتصادی کشور توان پرداخت بدهی 120 میلیون تومانی را ندارد، لااقل مسئولان با مردم رو راست باشند و این موضوع را از تریبونی رسمی با دلایل منطقی اعلام شود و بی‌شک مردم هرمزگان نیز می‌پذیرند.

    بگذریم که اداره‌ی کل ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و بقیه نهادهایی که به نام فرهنگ و هنر بودجه‌های کلانی دریافت می‌کنند، تاکنون فاقد برنامه‌ی مشخصی در راه اعتلای فرهنگ بوده‌اند.

    بیلان سالیانه‌ی آنها پر از جشنواره‌های فرمایشی است که اکثر هنرمندان صاحب‌نام هرمزگانی در آن شرکت نکرده و نمی‌کنند.

    طی سالیان اخیر مسئولان با اجرای سیاست‌های غلط فاصله‌ی خود را با هنرمندان افزایش داده‌اند و این فاصله روز به روز بیشتر از گذشته می‌شود. به راستی جای این سوال اینجاست، که این نهادها با دریافت بودجه‌ی سالیانه چه برنامه‌ای برای پیشبرد و اعتلای فرهنگ در هرمزگان داشته‌اند؟

    و نکته‌ی آخر اینکه  مردم هرمزگان تا چه هنگام باید تاوان ندانم کاری و سهل انگاری مدیران فرهنگی را پس بدهند؟و...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد