کافه سوژه

فرهنگی ، اجتماعی

کافه سوژه

فرهنگی ، اجتماعی


  • ای وای چرا هیشکی نیست !
  • سالن خالی از سینماگرِ در آئین روز سینما این روزها نقلِ محافل فرهنگی و رسانه ای هرمزگان است ، اینکه چرا هیچ سینماگری در سالن ستاره جنوب پرسه نمی زد ، چرا شمار خبرنگاران و سینماداران از تعداد سینماگران بیشتر بود ، چرا صدای مجری مراسم در آمد که [ ای وای چرا هیشکی نیست ! ] مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم واکنش نشان داده که چرا سالن خالی ست یعنی کسی را دعوت نکرده اید ، تلویزیون استانی هم در بخش خبری اش خبر عدم استقبال سینماگران را روی آنتن برد . البته در دوره ی پیشین مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سالن به لطف [ بچه ها ! ] پُر می شد یا به عبارت صحیح تر پُرش می کردند ، اما در دوره جدید شیخ علی مریدی زاده نشان داده چندان تمایلی به نمایش ندارد و چه خوب ،  اما عملکرد شیخ نقدهای فروانی هم  دارد که به وقتش به آن خواهم پرداخت . در این یادداشت می خواهم درباره ی حال و روز سینما در چند بند با شیخ علی مریدی زاده سخن بگویم تا شاید در سال [ احتمالا ] پایانی دولت بتوانند قدمی برای سینمای هرمزگان بردارند .
  •  آقای مدیر کل
  • اول . این روزها صدای همه در آمده است که ای وای چرا سینمای هرمزگان نماینده ای در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه ندارد ، چرا سینما سال به سال دارد به موجود عقب مانده ی بیچاره ای تبدیل می شود که نه جانی دارد و نه کسی تحویلش می گیرد ، و کلی لیچار و کنایه که آهای فیلمساز آهای سینماگر چرا کاری نمی کنی فیلمی نمی سازی . در سالهای اخیر هم تالش ، بوشهر ، شهر کرد ، مشهد و چه و چه را توی سر سینماگر می کوبند که شما چه چیزی از آنها کمتر دارید . جشنواره اردی بهشتمان که قرار بود منشا، خیر باشد آنقدر سرش دعواست که یادمان رفته قرار بود جشنواره محلی باشد برای نمایش تولیدات تازه و ظهور پدیده های جدید . انجمن سینمای جوان قرار بود استعدادها را کشف کند ، کمک کند فیلمی بسازند ، چترشان باشد تا آرام آرام تبدیل شوند به فیلمسازانی حرفه ای [ اما کو کجا]
  • دوم . سینما هنر پرخرجی ست ، از ب بسم الله تا ته ش ،  محال است بدون پول به مقصد برسد ، اگر لازم بود بعدن لیست مخارج یک فیلم سبک و ساده را در همین صفحه منتشر می کنم [ با فرض اینکه هیچ تسلطی بر تولید یک اثر سینمایی ندارید ] . اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سالها چقدر برای سینما خرج کرده است ، لابد می گویید در شرح وظایفمان نیست که پول بدهیم یکی بیاید فیلم بسازد ، اینهم حرفی ست ، اما اداره کل ارشاد که خود را یگانه متولی فرهنگ و هنر می داند تلاشی برای جذب اعتبار کرده است ، خیر ، آخرین وعده اش سال گذشته بود که به نتیجه نرسید ، عده ای وقت گذاشتند و فیلمنامه نوشتند اما مانند همه ی آن فیلمنامه هایی که نوشتند کنج آرشیو خاک می خورد .
  • سوم . عسگراولای بزرگترین تاجر ایران دو هفته قبل مهمان یکی از برنامه های اقتصادی رسانه [میلی] بود ، در پاسخ به پرسش مجری که پرسیده بود دولت با این فشار اقتصادی و تورم چه کند این پاسخ را داده بود ، دولت با مردم صادق نیست اگر صادق بود مردم تورم را می پذیرفتن و حتا نان جو می خوردند تا وقتی که اوضاع درست شود . کاری نداریم عسگراولادی کیست و چه می کند اما لااقل در همین مسئله می شود با او وجه اشتراک داشت : صادق باشید ! چطور می شود با سینماگر صادق نبود ، هیچ امتیازی به او نداد و حتا امتیازهای معمولش را هم گرفت توقع داشت بیاید روی صندلی های سینما بنشیند و خودش را در جشن سینما سهیم بداند ، پرسش کنونی سینماگر ما این است : آخه کدام سینما ! فیلمساز با سیاهی لشکر یک تفاوتی هایی دارد .

  • چهارم . پس از چهار دهه سینما داشتن ، از نخستین فیلمهای حسن بنی هاشمی تا فیلم تازه تمام شده ی شهاب آبروشن نهایت امتیاز [انجمن و اداره کل فرهنگ و ارشاد] به فیلمساز این است که دوربین می خوای بیا ببر ، دو تا نور هم داریم و یک کامپیوتر ! همان ساختار کهنه ی دهه ی شصت و هفتاد که سقف خیال پردازی فیلمساز نوپا یک دوربین بود ، بی آنکه فکر کنیم مسئله ی امروز ما دوربین و دستگاه نیست ، دوربین را می شود از علی گرفت [ کیفیتشم بهتره ] ، نور هم ممد گفته بیا ببر ، حسین هم گفته بیا تدوین بزنم برات ، صدا هم نمی خوایم ، سعید هم گفته وسیله خواستی یه پراید دارم بیا ببر دست کمکت باشه ! تمام این گیر و گرفت ها بخاطر این است که فیلمی ساخته شود ، فرهنگی منتشر شود و  سینما کمکی باشد برای تجلی داشته هایمان و ...
  • آقای مدیر کل
  • پنج . حتمن در جریان جشنواره اخیر اردی بهشت شاهد حذف چهار فیلم که بعد به سه فیلم تبدیل شد بودید ، صدای داور در آمد که چرا همه ی آن فیلم هایی که ما جایزه داده ایم را حذف کرده اید . فیلمی که با پول تو جیبی و با هزار بدبختی [ عبارت کامل تری به ذهنم نمی رسد ] ساخته می شود و اگر بازبین یا ممیزگر حال ناخوبی داشته باشد فیلم را به سادگی هرچه تمام تر توقیف می کند و تمام . چقدر باید ترسناک باشد فیلم کوتاهی که قرار است در یک سالن نیمه خالی روی پرده برود و تبدیل شود به دلخوشی فیلمساز.
  • ششم . ما هنوز در حسرت حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهرانیم در حالی که شهرکرد ، تالش و بوشهر و کجا سالهاست به اندازه تعداد انگشتان دو دست فیلم در جشنواره دارند و دیگر به عادت سالانه شان تبدیل شده و راه جشنواره های خارجی را هم مدتی ست پیموده اند ، مانند تیمی که سالهاست در جام جهانی شرکت داشته و حالا به قهرمانی فکر می کند .
  • هفتم . بگردید ببینید سینماگرانی نظیر آبروشن ، رضایی ، سالاری ، امیرزاده ، کریمی پور ، شهبازی ، محسنی و ... که با خون دل تربیت و رشد پیدا کردند و همه ی داشته های سینمای هرمزگان به حساب می آیند چرا دیگر میل و رغبتی ندارند ، خوشبختانه همه زنده و سرحالند و آماده ی پاسخگویی ، سینماگرانی که علی رغم میل باطنی دیگر علاقه ای برای نمایش آثارشان و حتا حضور خشک و خالی شان در گردهمایی های سینمایی سرزمین مادری شان ندارند.
نظرات 4 + ارسال نظر
لی جمعه 31 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 07:55 ب.ظ http://www.leee.us

ممنون مرتضا که می نویسی .
حرف های مرا هم زدی.
که این روزها حال اعتراضی هم نمانده. مگر با همین فیلم ساختنمان نیمچه اعتراضی کنیم به وضع موجود. به بی خیالی آقایان. که بگوییم شما به میزتان فکر کنید. ما نگران چیز دیگری هستیم.

احسان رضائی شنبه 1 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 03:41 ق.ظ http://www.goojegeno.blogsky.com

مرسی

احسان ن شنبه 1 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 01:31 ب.ظ


مم نون مرتضا جان

[ بدون نام ] شنبه 1 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 10:16 ب.ظ

کافی چی
...
آخر جدی هم نقدش کنی به هیچ واکنشی نمی رسی . باید تا هست تحمل کنیم این دوران رخوت را. بهتر است بجای اینهمه انرژی برای نقد ارشاد و انجمن ها به نقد هنرمندان و آثارشان بپردازی اینکه وقت می گذاری خون جگر می خوری شایسته تقدیر . پوست کلفتی دیگر .
ولی یادمان باشد اگر اصلن این دستگاه و رجال نشاندهاش در انجمن ها را فراموش کنیم و فکر کنیم اصلن نیستند و هنرمند باید خودش کار خودش را بکند زودتر از اینها گازش را گرفته بودیم و حالا جلو تر بودیم ولی هنوز دیر نیست کافی چی چای دبشت را برای هنرمند جماعت بریز . پیروز باشی مرد

سلام
بخشی از کامنت شما قابل انتشار نبود
وظیفه رسانه پرداختن به همه اتفاقات و جریانات فرهنگی و هنری ست و طبعن سیاست گذاران از این قاعده مستثنا نیستند ، حالا چه موثر باشد چه نه.
سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد